Trio Da Kali (MLI)

19 oktober 21:00

Re:Orient presenterar Trio Da Kali! Konserten är en av flera i den nationella konsertserien Curious Classics, och sker med stöd av Musikverket och Aga Khan Music Initative.

Trio Da Kali är en sammanslutning av tre framstående musiker från Mandé-kulturen i södra Mali. Med sång ackompanjerad av de traditionella instrumenten balafon (en sorts xylofon) och bas-ngoni, vill Trio Da Kali utveckla och lyfta fram en traditionell, försummad och nu dessutom hotad musiktradition.

Hawa Kassé Mady Diabaté, dotter till den legendariska sångaren Kassé Mady Diabaté, är trions vokalist. Hennes rika, uttrycksfulla röst och hennes naturliga vibrato har gett upphov till jämförelser med Mahalia Jackson, Amerikas stora gospelsångerska.

Trions kapellmästare är mäster-balafonisten Lassana Diabaté. Han är en av Malis allra mest häpnadsväckande musiker och kompositörer och har spelat med många av Västafrikas främsta. Den yngsta medlemmen av trion är bas-ngoni-spelaren Mamadou Kouyaté. Han är äldsta sonen till den internationellt kände Grammy-nominerade ngoni-spelaren Bassekou Kouyaté.

Trio Da Kali kom från början samman för att samarbeta med Kronoskvartetten, den världsberömda amerikanska stråkkvartetten. Samarbetet arrangerades av Aga Khan Music Initiative och David Harrington (grundaren av Kronoskvartetten) beskrev det som ”ett av de vackraste samarbeten Kronos har haft under våra första 40 år”.

Trio Da Kali har framträtt på några av världens mest prestigefyllda arenor – Royal Albert Hall, Theater de la Ville, Royal Festival Hall, etc.

Medverkande:
Hawa Diabaté – sång
Lassanna Diabeté – balafon
Mamadou Kouyaté – bas ngoni

Mandé-kulturens klassiska musik i Västafrika:
Få människor i väst skulle om de tillfrågades om klassisk musik i världen peka på Afrika. Skälet, förutom ett i grunden kolonialt perspektiv, är att de klassiska afrikanska musiktraditionerna saknar notskriftsuppteckningar. Men det är inte många andra klassiska traditioner i världen som har det i övrigt heller.

Men den klassiska musikens kännetecken som en utveckling av hovmusik i Västafrika finns omvittnad i skrift så långt tillbaka som 1300-talet. Ibn Battúta, arabisk geograf, som for över hela den muslimska världen besökte Mali 1353. Där bevittnade han festligheterna vid den muslimska fasteperiodens, Ramadans, slut, Eid al-fitr. Battúta beskriver de hedniska ceremonier som omgav härskaren, mansa, som Ibn Battúta kallade sultan; ”Sultanens förtrupp består av hans musiker, vilka bär lutor av guld och silver…”. Han vittnar också om en ceremonimästare som spelade ett instrument som Battútta beskrev så här: ”…han spelar på ett instrument gjort av vassrör, med några kalebasser vid dess nedersta ände och sjunger poesi för att prisa sultanen”. Det här är den första ögonvittnesskildringen av den västafrikanska xylofonen, balafon.

Hovmusiken i det medeltida Mali med dess ceremonimästare, blev till traditionen med grioter, professionella musiker där kunskap och yrke går i arvVart en mande-ledare, krigare, politiker eller välbärgad affärsman än åkte så följde hans ”egna” följe av grioter, hans professionella musiker med.

Musiktraditionen i stora delar av västafrika stammar alltså från det forntida imperiet med centrum i Mali. Mande-kulturens musik är lätt att känna igen; strängar som plockas och xylofoner som driver på och över detta svävar en tenor eller altröst. Västerländska sångare beskriver sångtekniken som spänd strupe med klang i bröstet, mer precist är det ljud som produceras genom ett högt struphuvud.

Instrumenten är först och främst balafon (xylofon). Den har sexton till tjugo block gjorda av afrikanskt rosenträ och den är stämd med sju toner per oktav. Ngoni är en variant av luta med kanotformad resonanslåda täckt med kohud. Sannolikt ett instrument med rötter i det antika Egypten. Kora är en sorts harpa som spelas med tummarna och är unik för Mande-folkets musik. Korans ljud har gjorts känd världen över av en ättling till Maliimperiets medeltida kungar; Salif Keita som med sin bas i traditionella ljudbilder fusionerad med populärmusik gjort musik från Mali världsberömd.

I dagens Mali är den traditionella musiken, liksom allt musikutövande, under ständigt hot från islamistisk extremism som fick fäste i Mali ungefär samtidigt som talibanerna föll i Afghanistan. Efter den franska interventionen i landet har dock musiklivet repat sig något.